Sinikka (k) on Joonan kanssa eteisessä auttaen häntä riisumaan ulkovaatteita. Sinikka kysyy Joonalta: ”Onko äiti pakannut sulle valmiiksi repun?” ja he aloittavat keskustelun vanhemman kanssa kotona tehtävistä puuhista. (Videohavainto)
Pohdittavaksi:
- Kenet useimmiten oletat lapsen ensisijaiseksi vanhemmaksi? Miten puhut lapsen kanssa hänen vanhemmistaan? Minkälaisiin puuhiin liität äidit? Mitä ajattelet lapsen tekevän isänsä kanssa?
- Oletatko, että kaikilla lapsilla on äiti ja isä? Miten otat huomioon ne lapset, joiden lähivanhempi on isä? Entä ne, joilla on kolme tai neljä vanhempaa – tai yksi?
- Miten tunnistat ja otat huomioon perheiden moninaisuuden erilaisissa päiväkodin käytännöissä ja materiaaleissa?
Miten toimia:
- Mieti puhetapojasi. Puhutko äidin tai isän rooleista stereotyyppisesti vai tuotko heitä keskusteluun mukaan moninaisissa rooleissa? Tuo aktiivisesti isät mukaan keskusteluun lasten kanssa.
- Ota aktiivisesti selvää erilaisista perhemuodoista sekä heidän erityistarpeistaan. Älä jätä vastuuta perhemuotojen moninaisuuden esittelystä perheille, äläkä jää odottamaan, että ryhmäänne tulee esimerkiksi sateenkaariperheestä oleva lapsi.
- Huomioi perheiden monimuotoisuus ja vanhempien moninaiset kuvaukset valitessasi lastenkirjoja ja loruja lapsiryhmäänne. Lue lisää aiheesta tästä.