
Tilat ja materiaalit
Lasten leikit eivät aina ole tasa-arvoisessa asemassa päiväkodin tilojen käytön suhteen. Päiväkodin fyysinen tila ei koskaan ole neutraali, vaan tiloihin on ajan myötä kiteytynyt kyseenalaistamattomia ominaisuuksia ja käyttötarkoituksia.
Tarjolla olevat lelut, värit, leikkipisteet ja niiden erottelu voivat vahvistaa käsitystä tyttöjen ja poikien jutuista. Niissä piilee kuitenkin mahdollisuus toisin tekemiseen, sillä lelujen, värien ja leikkipisteiden uudelleen järjestäminen on helppoa. Esteettömyyden huomioiminen takaa sen, että esimerkiksi apuvälinettä käyttävä lapsi voi tasavertaisesti osallistua samoihin leikkeihin kuin muut lapset.
Varhaiskasvatuksen materiaaleja kuten kirjoja, leluja, pelejä, lauluja, loruja sekä kuvatukea ja kuvitusta kannattaa tarkastella normitietoisesti. Esimerkiksi taiteillessa ja askarrellessa on hyvä varmistaa, että esimerkiksi lapsen sukupuoli tai ihonväri ei vaikuta siihen, millaisia materiaaleja tai aihevaihtoehtoja hänelle tarjotaan. Sadut, laulut ja lorut tarjoavat lapselle työkaluja itsensä, muiden ja maailman hahmottamiseen. Kirjallisuuden ja laulujen henkilöhahmot välittävät lapsille tietoa siitä, mikä heille on mahdollista, mikä toivottavaa ja mitä taas ei esitetä edes vaihtoehtona.