Kysymyksiä ja kertausta
- Mitä keinoja käytät lasten tasapuoliseen huomiointiin eteistilanteissa?
- Miten ”valmiiksi saattamisen” ajatus vaikuttaa lasten huomiointiin pukemis- ja riisumistilanteissa?
- Miten päiväkodissanne tuetaan eri sukupuolten välisiä ystävyyssuhteita?
- Keiden lasten mielipiteet otetaan huomioon toimintatuokioiden suunnittelussa? Saako joku lapsi äänensä kuuluville paremmin kuin toinen, mistä syistä?
- Ketkä lapsiryhmästänne avustavat vapaaehtoisesti yleensä kasvattajaa tai toisia lapsia? Miten näitä lapsia voisi huomioida ja kannustaa myös toisenlaisiin rooleihin?
- Miten rohkaista myös arempia lapsia hakeutumaan rooleihin, joissa he saavat kasvattajalta luottamusta?
- Ovatko kaikki lapset ryhmässänne tietoisia, että heillä on oikeus tulla autetuksi, mutta että tarpeen tullen on myös tärkeää auttaa kaveria?
- Saavatko kaikki lapset tasapuolisesti leikkiaikaa? Miten varmistat sen?
- Millaisia rooleja eri sukupuolta olevat lapset saavat ja ottavat draamatuokioissa?
- Mitä keinoja käytätte sanallisen ohjeistuksen sijasta päiväkodissanne kertomaan lapsille, että on aika aloittaa leikkien siivous?
- Miten teette leikkien siivouksesta hauskempaa?
- Miten kasvattaja kohtaa keskeyttäjän? Miten viestitte lapsille kuuntelemisen ja kärsivällisyyden merkityksestä?
- Mitä keinoja käytätte työyhteisössänne sen arviointiin, kuinka tasapuolisesti lasten kasvattajalta saama huomio jakautuu?