Päiväkodin eteisessä ollaan pukemassa. Sari (k) istuu tuolilla ja auttaa Kimmoa pukemaan. Laura tulee jonottamaan vuoroaan Kimmon taakse. Kun tulee Lauran vuoro, on Sarin toiselle puolelle ilmestynyt Ilkka, jota hän ryhtyy auttamaan. Sari pyytää Lauraa hakemaan kengät eteisestä ja sanoo auttavansa häntä sen jälkeen. Laura poistuu pikkueteiseen hakemaan kenkiä. Sillä aikaa Sari auttaa jonossa ensimmäisenä ollutta Kimmoa uudestaan sekä jatkaa Ilkan auttamista. Verneri lähestyy kasvattajaa. Sari kurottautuu jo häntä kohti auttaakseen, mutta kääntää sitten suuntansa kohti Lauraa, joka odottaa kenkiensä kanssa. Sari kuitenkin kääntyy takaisin ja alkaa auttaa Verneriä. Sen jälkeen hän auttaa Lauraa. (Videohavainto)
Pohdittavaksi:
- Miksi arvelet juuri Kimmon saaneen apua ensin ja Lauran joutuneen odottamaan?
- Millaisia toimintatapoja teillä on lasten kohtaamiseen eteistilanteissa?
- Saavatko kaikki lapset palautetta pukeutumis- ja riisumistilanteissa?
Miten toimia:
- Kiireen tuntu ja ajatus nopeasti ulos tai sisään suoriutumisesta ajavat usein turhan ison joukon lapsia ja kasvattajia pieneen tilaan samanaikaisesti. Jos pukemis- ja riisumistilanteet toteutetaan porrastetusti, kaikki lapset saavat huomiota tasa-arvoisemmin.
- Tasa-arvoiseen avunsaantiin vaikuttaa se, missä kohtaa eteistilaa kasvattaja on. Kokeile miten lapset alkavat toimia, kun asetut keskelle tilaa ja ilmoitat olevasi kaikkien apua tarvitsevien käytettävissä. Vältä itse turhaa liikkumista tilassa, pyydä sen sijaan lapsia muodostamaan eteesi jono.
- Käytä kuvakortteja (sukat, haalari jne.) apuna ohjeistaessasi lapsia pukemis- ja riisumistilanteissa. Joillekin lapsille visuaalisen ohjeistuksen noudattaminen on helpompaa kuin sanallisen ohjeen mukaan toimiminen.