Kysymyksiä ja kertausta
- Mitkä ovat mielestäsi tyypillisimmät yleistykset liittyen ”tyttöjen ja poikien leikkeihin”?
- Mitkä ovat tilanteita, joissa ryhmäjako sukupuolen perusteella on mielestäsi tarpeen? Miksi?
- Mikä on samuusnormi ja missä erilaisissa tilanteissa se ilmenee?
- Pohdi tilanteita, joissa lapsen tai aikuisen sanallinen ja kehollinen viestintä ovat olleet ristiriidassa keskenään. Miltä se on tuntunut? Miten tilanne on ratkennut?
- Tarkastele vuorovaikutusta työyhteisössäsi lasten ja aikuisten muodostamissa ryhmissä. Kuka ottaa itselleen fyysistä tilaa ja kenellä siihen on oikeus? Kuka väistyy, miksi?
- Millaisia valta-asemia lasten kesken kehittyy leikeissä, jotka sijaitsevat fyysisesti lähellä tai kaukana aikuisesta? Ottavatko tietyt lapset toistuvasti samoja rooleja?
- Onko sillä, missä päiväkodin tiloissa tietyt lapset yleensä leikkivät sekä lasten etäisyydellä aikuiseen, yhteyttä mahdolliseen kiusaamiseen?
- Mitä ovat ”mustat” ja ”valkeat” leikit teidän päiväkodissanne?
- Mitä medialeikkejä teidän päiväkodissanne esiintyy? Miten aikuiset niihin suhtautuvat? Pääsevätkö kaikki lapset tasapuolisesti näihin leikkeihin mukaan?
- Millä keinoilla voitte varmistaa, että kaikkia lapsia on kannustettu toistuvasti ylittämään omia mukavuusrajojaan leikkien valinnan ja leikkikavereiden suhteen?
- Mitkä lasta oikaisevat eleet voivat hyväntahtoisuudessaan todellisuudessa rajoittaa lapsen itseilmaisua?
- Millaisissa tilanteissa tämä hyväntahtoinen rajoittaminen liittyy ajatukseen kiusaamisen ennaltaehkäisystä?
- Tapaat uuden ihmisen, jonka sukupuolta et pysty määrittämään ensi näkemältä ulkonäköön perustuvien vihjeiden perusteella. Mitä tunteita se sinussa herättää, miksi?
- Onko päiväkodissanne laaja valikoima erilaisia roolivaatteita? Ovatko roolivaatteet kaikkien lasten helposti saatavilla?